Adverteren op bing

Adverteren op
Microsoft Bing

Waarom Bing jouw campagne naar een hoger niveau tilt

>>SEA

Adverteren op Bing is waarschijnlijk niet het eerste waar je aan denkt bij het opzetten van een online marketingcampagne. Iedereen gebruikt toch Google? Toch kan adverteren op Bing een waardevolle toevoeging zijn aan jouw online marketingcampagne.

In dit artikel:

Leggen we uit waarom de zoekmachine Bing een waardevolle toevoeging kan zijn aan jouw online marketingcampagne.

Het stille marktaandeel van Bing

Je kent het vast wel: Je hebt een nieuwe Microsoft computer gekocht en gaat voor het eerst het web op. Tot grote afschuw ontdek je dat als standaard zoekmachine niet Google, maar Bing staat ingesteld. Zonder aarzelen wijzig je de instellingen — Google moet het zijn. Zo, dat is geregeld. Nu kunnen we pas echt beginnen met browsen.

Het is een scenario dat in de praktijk vaak voorkomt, maar toch niet in alle gevallen. Regelmatig gebeurt het dat een gebruiker van een Microsoft-computer helemaal niet doorheeft dat hij niet aan het Googlen is, maar eigenlijk Bing gebruikt. Volgens cijfers van Statcounter had Bing in april 2025 een marktaandeel van ‘slechts’ 4,75% in Nederland. Daarbij moet wel gezegd worden dat dit ook het mobiele zoekgedrag omvat, waar Bing niet als standaard zoekmachine wordt meegeleverd. Kijk je puur naar desktopgebruik, dan ligt het aandeel een stuk hoger: in april 2025 zelfs op 11,87%. Dat zet de zaken toch in een ander perspectief. Ineens lijkt de potentie toch niet zo laag als vooraf gedacht.

Tel daarbij op dat vooral zakelijke computers Bing gebruiken, omdat deze computers minder snel worden ingesteld naar persoonlijke voorkeuren. Dit komt bijvoorbeeld door beperkte installatie van software, beveiligingsinstellingen en beperkte rechten. Je kunt dus een succesvolle Google Ads-campagne hebben draaien, maar je mist zo vermoedelijk dus toch nog een aantal potentiële klanten die wel online zitten te ‘Googlen’.

Bing logo

Waardevolle leads

Uiteraard hangt het succes van een Bing-campagne af van je doelgroep. Een campagne binnen Bing zal de TikTok-generatie bijvoorbeeld niet bereiken. Maar Bing trekt juist een ander type gebruikers aan. Veel Bing-gebruikers behoren tot de oudere demografie of professionals die vaak via Microsoft-producten zoals Windows en Office werken. Dit betekent dat de leads die via Bing komen vaak van hogere kwaliteit zijn.

Weinig concurrentie

Zit er niet over in. Je bent niet de enige die de waarde van het adverteren op Bing nog niet heeft ingezien. Ook jouw concurrenten hebben vermoedelijk dezelfde aannames gedaan betreft deze zoekmachine. Hierdoor kun jij (een van) de eersten in jouw markt zijn die de ‘’vergeten Googlelaars’’ weet te bereiken middels advertenties. Een groot voordeel. Daarnaast zullen de kosten per klik beduidend lager zijn dan in Google, waar jouw concurrentie natuurlijk erg effectief de markt heeft gepenetreerd en zo de kosten van de advertenties enorm heeft opgeschroefd.

Een juiste toevoeging aan jouw online marketingcampagne

Ben je al overtuigd geraakt? Natuurlijk beweren we niet dat Bing jouw omzet direct zal verdubbelen, of dat je ineens enorme merkbekendheid zult creëren zoals je dat met een Google-campagne zou kunnen bereiken. Maar onderschat de kracht van Bing niet. Het adverteren op deze zoekmachine kan zeker een waardevolle aanvulling zijn op jouw online marketingcampagne.

Wil je jouw Google Ads-campagne uitbreiden met advertenties op Bing? Of wil je voor het eerst de stap zetten en beginnen met online adverteren via Google? Neem dan contact met ons op.